Augeard, N., Miller, J., Bostick, G., St-Onge, C., Tousignant-Laflamme, Y., Hudon, A., Walton, D., Singer, L., Cooper, L., Bussières, A., Thomas, A., Perreault, K., Tupper, S., Carlesso, L. C., Stilwell, P., Amari, F., Varette, K., Ashton-James, C. et Wideman, T. H. (2025). Development of a pain management competency assessment for physiotherapy students: Integrating simulation and written assessments. Canadian Journal of Pain, 9 (1). Article 2512728. ISSN 2474-0527 DOI 10.1080/24740527.2025.2512728
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Résumé
Abstract
Introduction
Chronic pain is a global challenge resulting in substantial healthcare costs. Despite its prevalence, gaps in pain management education persist across health professions education programs. Developing an assessment to evaluate student competency in pain management is essential to identify and address the potential impact of these disparities on learning outcomes. This study describes the development and initial evaluation of the Pain Education in Physiotherapy (PEP) competency assessment, aimed at assessing student level of competency in pain management across entrylevel physiotherapy (PT) programs.
Methods
The assessment was developed using the DeVellis process, incorporating integrated knowledge translation principles and ongoing partner engagement. A steering group guided the creation of case-based multiple choice questions (MCQs) and simulation-based stations to assess competencies for pain management at different levels of Miller?s Pyramid. Initial evidence supporting the validity argument was gathered from PT students in their final semester of education (n = 146 for MCQs; n = 53 for simulations).
Results
Twenty-eight MCQ items and three simulation-based stations were selected. The MCQ component showed moderate internal consistency (α = 0.65), and the simulation-based assessments demonstrated moderate internal consistency (α = 0.63) with good interrater reliability (ICC2,1 range: 0.73?0.86).
Conclusion
The PEP assessment incorporates case-based MCQs and simulation-based assessment stations to address critical interpersonal skills such as communication and empathy, often overlooked in traditional written assessments. This approach fills gaps in pain management education and provides a more comprehensive assessment tailored to PT needs. This assessment represents an important advancement in the assessment of pain management competencies. Its rigorous development process, partner engagement, and promising initial evaluation underscore its potential to identify gaps in pain education and help improve outcomes related to PT education.
RÉSUMÉ
Introduction
La douleur chronique constitue un enjeu mondial engendrant des coûts importants pour les systèmes de santé. Malgré sa prévalence, des lacunes persistent dans la formation en gestion de la douleur au sein des programmes d’enseignement des professions de la santé. Le développement d’une évaluation des compétences des étudiants en gestion de la douleur est essentiel pour cerner et corriger les effets potentiels de ces disparités sur les acquis d’apprentissage. Cette étude décrit le développement et l’évaluation initiale de l’outil PEP, destiné à évaluer les compétences en gestion de la douleur dans les programmes d’entrée en physiothérapie.
Méthodes
L’évaluation a été développée selon le processus de DeVellis, en intégrant les principes de l’application des connaissances intégrée et une collaboration continue avec les partenaires. Un comité de pilotage a supervisé la création de questions à choix multiples (QCM) fondées sur des cas cliniques et de stations de simulation afin d’évaluer les compétences en gestion de la douleur à différents niveaux de la pyramide de Miller. Les premières données probantes en appui à l’argument de validité proviennent d’étudiants en physiothérapie (PT) en dernière session de formation (n = 146 pour les QCM ; n = 53 pour les simulations).
Résultats
Vingt-huit QCM et trois stations de simulation ont été retenues. La composante QCM a démontré une cohérence interne modérée (α = 0,65), tandis que les stations de simulation ont montré une cohérence interne modérée (α = 0,63) avec une bonne fidélité inter-juges (ICC2,1 : 0,73–0,86).
Discussion
L’évaluation PEP combine des QCM fondés sur des cas cliniques et des stations de simulation permettant d’évaluer des compétences interpersonnelles clés, telles que la communication et l’empathie, souvent négligées dans les évaluations écrites traditionnelles. Cette approche comble des lacunes dans la formation à la gestion de la douleur et fournit une appréciation plus globale des compétences, adaptée aux besoins des programmes de PT.
Conclusion
Cet outil constitue une avancée importante pour mesurer les compétences en gestion de la douleur. Son processus de développement rigoureux, l’engagement des partenaires et les résultats initiaux prometteurs soulignent son potentiel à identifier les lacunes en matière de formation et à contribuer à l’amélioration des résultats en éducation en physiothérapie.
| Type de document: | Article |
|---|---|
| Mots-clés libres: | Pain management educationphysiotherapy Simulation-based assessment Assessment development Interpersonal skills Validity |
| Date de dépôt: | 24 nov. 2025 15:14 |
| Dernière modification: | 24 nov. 2025 15:14 |
| Version du document déposé: | Version officielle de l'éditeur |
| URI: | https://depot-e.uqtr.ca/id/eprint/12427 |
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