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Self-reported attitudes, skills and use of evidence-based practice among Canadian doctors of chiropractic: a national survey

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Bussieres, André E. et Terhorst, Lauren et Leach, Matthew et Stuber, Kent et Evans, Roni et Schneider, Michael J. (2015). Self-reported attitudes, skills and use of evidence-based practice among Canadian doctors of chiropractic: a national survey. Journal of the Canadian Chiropractic Association, 59 (4). p. 332. ISSN 0008-3194

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Résumé

Objectives: To identify Canadian chiropractors' attitudes, skills and use of evidence based practice (EBP), as well as their level of awareness of previously published chiropractic clinical practice guidelines (CPGs). Methods: 7,200 members of the Canadian Chiropractic Association were invited by e-mail to complete an online version of the Evidence Based practice Attitude & utilisation SurvEy (EBASE) a valid and reliable measure of participant attitudes, skills and use of EBP. Results: Questionnaires were completed by 554 respondents. Most respondents (>75%) held positive attitudes toward EBP. Over half indicated a high level of self-reported skills in EBP, and over 90% expressed an interest in improving these skills. A majority of respondents (65%) reported over half of their practice was based on evidence from clinical research, and only half (52%) agreed that chiropractic CPGs significantly impacted on their practice. Conclusions: While most Canadian chiropractors held positive attitudes towards EBP, believed EBP was useful, and were interested in improving their skills in EBP, many did not use research evidence or CPGs to guide clinical decision making. Our findings should be interpreted cautiously due to the low response rate. (JCCA. 2015 59(4): 332-348) KEY WORDS: chiropractic complementary and alternative medicine evidence-based practice survey Objectifs: Cerner les comportements, les competences et la mise en oeuvre de la pratique factuelle (pratique fondee sur des donnees probantes) des chiropraticiens canadiens, ainsi que leur niveau de connaissance des guides de pratique clinique chiropratiques precedemment publies. Methodes: 7 200 membres de l'Association chiropratique canadienne ont ete invites par courriel pour remplir une version en ligne du sondage sur l'utilisation et le comportement associes a la pratique factuelle une evaluation valable et fiable des comportements, des competences et de la mise en oeuvre de la pratique factuelle par les participants. Resultats: Les questionnaires ont ete remplis par 554 repondants. La plupart des repondants (> 75 %) ont revele des comportements positifs vis-a-vis de la pratique factuelle. Plus de la moitie d'entre eux ont rapporte un niveau eleve d'aptitudes autodeclarees en matiere de pratique factuelle, et plus de 90 % d'entre eux ont fait part de leur interet a ameliorer ces competences. La majorite des repondants (65 %) a indique que plus de la moitie de leur pratique etait fondee sur des donnees probantes issues de la recherche clinique, et seulement la moitie de ces derniers (52 %) a reconnu que les guides de pratique clinique chiropratiques avaient des repercussions importantes sur leur pratique. Conclusions: Si la plupart des chiropraticiens canadiens ont revele des comportements positifs vis-a-vis de la pratique factuelle, pensaient que celle-ci etait utile et etaient interesses a l'idee d'ameliorer leurs competences en la matiere, un grand nombre d'entre eux n'utilisaient pas les donnees probantes issues de la recherche ou les guides de pratique clinique pour orienter leurs prises de decisions cliniques. Nos conclusions doivent etre interpretees avec precaution en raison du faible taux de reponse. (JCCA. 2015 59(4): 332-348) MOTS-CLES: chiropratique, medecine parallele et medecine douce, pratique factuelle, sondage

Type de document: Article
Mots-clés libres: Alternative Medicine -- Research Evidence-Based Medicine -- Analysis Medical Practice -- Analysis Behavioral Medicine -- Research
Date de dépôt: 16 avr. 2019 17:57
Dernière modification: 16 avr. 2019 17:57
Version du document déposé: Version officielle de l'éditeur
URI: http://depot-e.uqtr.ca/id/eprint/8663

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